Nieprawidłowości w zakresie jąder

dark-hero-3-1200x786.jpg

Nie rzadko zgłaszają się do nas pacjenci z powodu zmian wykrytych w czasie auto-badania w zakresie jąder. z jednej strony cieszymy się z czujności naszych pacjentów z drugiej jednak patrząc na zestresowanego i wystraszonego, najczęściej ,  młodego człowieka jest nam ich żal zwłaszcza że najczęściej nie ma powodów do takiego stresu. Najlepszym sposobem zredukowania stresu jest wiedza. Nie chcę tutaj w żadnym wypadku przedstawić czegoś w rodzaju “samouczka” ale przekazać kilka podstawowych informacji na temat nieprawidłowości w zakresie jąder, które można samemu dostrzec czy wybadać. Pragnę z naciskiem zaznaczyć, że każde takie “odkrycie’ przez pacjenta powinno być zweryfikowane przez lekarza i to zdecydowanie przez urologa.

W zakresie jąder najczęstszymi objawami są ból i powiększenie jądra. Mogą występować jednocześnie lub jako jedyny objaw. oba te objawy mogą towarzyszyć następującym schorzeniom: rak jądra, wodniak jądra, zapalenie jądra i najądrza, torbieli nasiennej, skręt jądra, żylaki powrózka nasiennego oraz przepuklina pachwinowa. Oba te objawy są na tyle spektakularne, że mogą budzić strach i przerażenie. Oczywiście najważniejszym i najgroźniejszym  z wymienionych schorzeń jest rak jądra ale jednocześnie objawy wymienione czyli ból i powiększenie jądra występują rzadko jednocześnie. Najcharakterystyczniejszym objawem raka jądra jest bezbólowe powiększenie jądra oraz zmiana konsystencji jądra, które staje się twarde i ciężkie. Dlatego też urolodzy od lat namawiają do samobadania jąder podobnie jak piersi w przypadku kobiet.

Drugie schorzenie jąder przebiegające z powiększeniem jądra bezbólowym to wodniak jądra. Wodniak jak sugeruje nazwa to gromadzenie się płynu wokół jądra pod jego osłonkami. Wodniaki jądra mogą osiągać bardzo duże rozmiary gromadząc nawet do jednego litra płynu. Przyczyny występowania to przebyte stany zapalne, urazy ( nie koniecznie na tle duże aby je pamiętać) a także czynniki inne jak np stały ucisk na jądra wynikający z niewłaściwej ale modnej bielizny czy odzieży a także jako efekt trybu życia (np kierowcy zawodowi) Skóra moszny u pacjenta z wodniakiem jest najczyściej napięta i wygładzona ale całość nie jest tak twarde jak w przypadku raka. Zdecydowanie odradzam samodzielne różnicowanie tych dwóch schorzeń.